Aamulehdessä 15.2. julkaistu mielipidekirjoitukseni:
Mahdollisesti joskus louhittavaan Kunkunparkkiin liittyvän Näsinkallion eritasoliittymän tarve on pormestariohjelmassa sovittu selvitettäväksi. On myös sovittu, että hanke toteutetaan kustannus-hyötyarvioon nojaten, edellyttäen tietysti, että Kunkun parkki päätetään toteuttaa. Ohjelmaan on myös kirjattu, että kävelypainotteisuutta lisätään, kun pysäköintiä siirretään maan alle ja pysäköintilaitoksiin. Myös jalankulun olosuhteita on sovittu parannettavaksi.
Nyt Näsinkallion suunnitelmien edettyä mukaan on tullut Amuritunneli. Suunnitelman kantava idea on, että rantatunnelista pääsisi autoilemaan suoraan paitsi mahdolliseen parkkiluolaan niin myös keskustan katuverkkoon. Amuritunnelin pituus olisi lähes 700 metriä ja hinta tämän hetken arviona lähes 20 miljoonaa. Hinta on aika korkea suhteessa hyötyihin, joita ovat esiselvityksen mukaan keskustaan suuntautuvan autoilun nopeutuminen ja mahdollinen autoilijoiden turvallisuuden paraneminen. Arviossa ei kuitenkaan lasketa jalankululle merkittävän estevaikutuksen aiheuttamia haittoja tai turvallisuusriskejä, vain autoilun hyödyt on huomioitu.
Amuritunnelin suuaukon estevaikutus jalankululle on merkittävä. Kuva: Tampereen kaupunki
Hyöty-kustannuslaskelmissa ei myöskään huomioida terveydelle erittäin haitallisen pienhiukkaskuormituksen merkittävää lisääntymistä tunnelin vaikutuspiirissä, joka on vahvasti asuntopainotteista aluetta. Hankkeen esiselvitys nimittäin toteaa, että liikennemäärät Hämeenpuiston ja Satakunnankadun alueilla kasvaisivat Amuritunnelin myötä merkittävästi. Jostakin syystä keskustassa asuvien terveys ja hyvinvointi unohtuu aina, kun herää halu sujuvoittaa autoilua. Hankkeen esiselvitys väittää myös, että liikenteen kulkumuoto-osuuksiin tunnelilla ei olisi vaikutusta. Missään ei ole koskaan tavattu esimerkkiä, jossa autoilun määrä ei kasvaisi, kun sitä tehdään nopeammaksi ja helpommaksi. Miksi niin ei kävisi nyt?
Selvitykset ja niiden jälkeinen poliittinen prosessi ratkaisevat, miten Näsinkallion eritasoliittymän ja Kunkun parkin toteutuksen ja siitä seuraavaksi sovitun jalankulkupainotteisuuden käy. Kävi miten vaan, on selvää, että Amuritunneli on paitsi kallis myös yhdessä sovitun pormestariohjelman tavoitteiden vastainen. Amuritunnelia ei mahdollisen Kunkunparkinkaan takia tarvita.
Linkki Amuritunnelin ja Näsinkallion eritasoliittymän aineistoon. https://www.tampere.fi/tampereen-kaupunki/ajankohtaista/tiedotteet/2018/01/12012018_4.html
Soundtrack:
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.