Jätän maanantaina valtuustoaloitteen jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden väylien painonappien poistamisesta.
Valtuustoaloite:
Tampereen kaupunkistrategiaan on kirjattu:
”Ydinkeskustaan ja aluekeskuksiin luodaan viihtyisää kaupunkiympäristöä kävelyä, pyöräilyä ja joukkoliikennettä edistämällä sekä niiden houkuttelevuutta vahvistamalla.”
Tampereella on yleistä, että tullessaan risteykseen jalankulkija ja pyöräilijä joutuu painamaan nappia saadakseen liikennevalon vaihtumaan. Vaikka yhden painonapin painaminen on sinänsä pieni vaiva, kertautuu vaikutus kun päivittäiselle työ- tai asiointimatkalle osuu useita painonappiylityksiä. Jalankulkijoille ja pyöräilijöille on painonapin avulla osoitettu oma autoilulle alisteinen paikkansa liikennemuotojen hierarkiassa. Ei siis ole ihme, että liikenne- ja kaupunkikehityskeskustelussa törmää usein termiin kyykytysnappi, puhuttaessa näistä kevyenliikenteen painonapeista. Painonapit eivät vahvista kestävien kulkumuotojen houkuttelevuutta.
Tampereen pormestariohjelmassa puhutaan paljon kestävien kulkumuotojen puolesta, mutta erityisesti ohjelmaan on kirjattu:
”Esteettömyys huomioidaan kaikessa suunnittelussa.”
Painonapilla on oikeata estevaikutusta. Jos esimerkiksi myöhästyy sopivasta painamisajasta sekunninkin, niin voi joutua odottamaan lähes kaksi täyttä valokiertoa. Autot pysähtyvät kyllä risteävän autoliikenteen vuoksi, mutta kävelijälle ei syty vihreä, koska hän painoi sekunnin liian myöhään. Erilaisten vammojen tai apuvälineiden kanssa arkeaan eläville painonappijärjestelmä tuo ylimääräisiä vaikeuksia. Jos kulkee pyörätuolilla tai rollaattorin kanssa, painonappia painaakseen joutuu usein kiertämään ja nappiin voi olla vaikea ylettyä, erityisesti talvella, kun lumipolanne haittaa napin saavutettavuutta. Myös monet lastenvaunujen kanssa liikkuvat kokevat painonapit hankalina.
Pyöräilijä joutuu usein nousemaan pyörän selästä ja kurkottamaan nappia jalankulkijoille varatulta tienosalta, painonappi kun on yleensä sijoitettu vain jalankulkijoiden puolelle. Erityisen hankalaa tämä on lukkopolkimien kanssa tai taakkapyörällä liikuttaessa. Talvella painonapit saattavat olla lumikasan takana, eikä niihin ylety nousematta kokonaan pyörän päältä. Nappijärjestelmän vuoksi pyörällä pitää myös kiirehtiä risteykseen painamaan nappia sen sijaan, että voisi lähestyä risteystä sovittaen nopeutensa valokiertoon.
Valtuustoaloitteenani esitän, että Tampereella ryhdytään nopeisiin toimiin painonappien poistamiseksi kevyenliikenteenväyliltä ja jalkakäytäviltä.
Tampereella 22.10.2018
Juhana Suoniemi
Soundtrack:
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.