Jätän maanantaina 28.1. seuraavan valtuustoaloitteen:
Valtuustoaloite: Selvitetään kulttuurikeskuksen perustaminen Nekalan koulun tiloihin
Tampereella on pulaa kohtuuhintaisista matalan kynnyksen kulttuuritiloista. Keltainen talo on purettu, Kulkutautisairaala on kiinni ja Onkiniemessä on ollut sisäilmaongelmia, häätöjä ja kaavoitusprosessin tulosta emme vielä tiedä, mutta arvata saattaa, että remontin jälkeen tilojen hinta nousee. Nämä toimikoon muutamina esimerkkeinä. Kulttuuritilat ovat kiven alla.
Tampere hakee kulttuuripääkaupungiksi, ja julistaa erilaisissa ohjelmissa, että alakulttuurit ja moniarvoisuus ovat kunniassa. Todellisuus alkaa olemaan sellainen, että lähes kaikki kulttuuritilat ovat establisoituneen taiteen eli joko taidelaitosten tai jo vakiintuneiden kulttuuriammattilaisten käytössä. Uudet taiteilijat ja uudet taiteen muodot sekä alakulttuurit tarvitsevat myös tiloja ja paikkoja.
Tilanne vaatii nopean ratkaisun, sillä Tampereen maine uutta luovana taidekaupunkina on vaarassa. Minusta Nekalan koulu voisi olla ratkaisu. Nekalan koulua ei tarvita koulukäyttöön, sen on lähellä keskustaa ja hyvien yhteyksien varrella, rakennus on suojeltu ja kaupunki omistaa sen. Vanhat koulutilat sopisivat soittajien, maalaajien, näyttelijöiden, tanssijoiden tai oikeastaan kenen vaan työ- ja harjoitustiloiksi. Koulun piha-alueet, aulat, luokat, salit ja käytävät tarjoaisivat tilaa näyttelyihin, esityksiin ja konsertteihin. Mahdollisuuksia olisi paljon.
Tilojen ei tarvitsisi olla huippukunnossa. Riittää, että tila on turvallinen ja terveellinen. Luokkien seinät ja lattiat voisivat olla jonkinlaisella “raakapinnalla”, jota tilan haltija muokkaisi tarpeensa mukaan. Bändi lisäisi pintoihin vaimennusta, taiteilija maalaisi ja tanssija laittaisi mattoa.
Tunnistan kuitenkin heti kolme haastetta. Ensinnäkin tämä maksaisi,vaikka tekisi miten kevyesti. Uuden kulttuurin ominaisuus on se, että sillä ei ole rahaa. Siksi kaupungin tulisi olla mukana ja auttaa luomaan uutta. Tämä toisi veto- ja pitovoimaa ja mahdollisesti myös taloudellista tuottavuutta, kun vivahteikas ja luova uusi taide löisi kättä muun yhteiskunnan kanssa. toinen haaste on rakennuksen kunto. Koulukäytössä tilassa havaittiin sisäilmaongelmia. Vanhat rakenteet eivät toimineet koulukäytön vaatiman ilmanvaihdon kanssa. Rakennusvirheitäkin saatettiin tehdä. Nyt kannattaisi selvittää, sopiiko tila kulttuurikäyttöön joko kevyemmällä ilmanvaihdolla tai jollakin painovoimaisen ja koneellisen ilmanvaihdon hybridillä. Sellainen on esimerkiksi Tampereen Steinerkoululla. Kolmantena on jatkuvuus. Kerrankin olisi paikallaan tehdä pysyvää matalan kynnyksen kulttuuritilaa. Väliaikaisia on ollut ja mennyt.
Valtuustoaloitteenani esitän, että tutkitaan Nekalan koulun soveltuvuus matalan kynnyksen kulttuuritilaksi ja etsitään tilalle rahoitus.
Soundtrack:
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.