Maanantai 17.2.2014 klo 23:40 – Juhana
Tarkoitukseni oli tänään kaupunginvaltuuston kokouksen jälkeen kirjoittaa Tamperelaisen kansanedustaja Kimmo Sasin (kok) käsittämättömästä lausunnosta YLE:llä, mutta Jaakko Stenhäll ehti ensin. En siis keksi pyörää uudestaan, vaan tyydyn ainoastaan kommentoimaan lyhyesti.
Asian pihvi on siis se, että Sasi lobbaa Länsimetron jatketta Tampereen ratikan edelle. Kotiinpäin vetämisestä Sasia ei ainakaan voi syyttää, sillä tosiseikat puhuvat hänen kantaansa vastaan. Sasi on siis harvinainen anti-siltarumpupoliitikko.
““Se jäi alle yhden”, Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen myöntää.” Näin siis Kokkinen Hesarissa 12.2.2014 kysyttäessä Länsimetron jatkeen hyöty-kustannuslaskelmista. Yli yhden menevä luku tarkoittaa, että laskennalliset hyödyt ovat kustannuksia suuremmat.
“Eteneminen edellyttää kuitenkin myötämielisyyttä myös valtiolta, ja valtiota edustava Liikenne- ja viestintäministeriön kirje antaa vilpittömän syyn epäillä Espoon lukuja: syksyinen vastaus Länsimetron valtionosuuspyynnöille oli ei, ja kirjeen sivulla kaksi kerrotaan, miten metrohankkeen kustannukset ovat yli tuplaantuneet.” Näin kirjoitti Stenhäll tänään. Lisää Länsimetron kummallisuuksista voi lukea HBL:n uutistoimittajan ylläpitämästä laadukkaasta Helsinginmetro-blogista.
Kolmanneksi Sasi höpöttää, että Espoossa on valmius viedä Länsimetroa eteenpäin, mutta Tampereella ei ratikkaa. “Jos meillä esimerkiksi on länsimetron kaltainen hanke, joka on viety tiettyyn pisteeseen, mutta jota on tarkoitus jatkaa, niin eihän sitä kannata lähtökohtaisesti jättää kesken“, sanoo Sasi YLE:llä. Mutta kun on pakko jättää. Ei tuollaista miljoonahanketta ole laillista viedä eteenpäin ilman kunnon laskelmia ja kilpailutusta. Länsimetron jatkeen aika on ensi vuosikymmenellä. Valtio ei voi tehdä päätöstä hankkeen valtionosuuksista, ellei hankkeesta ole kunnon laskelmia. Nyt on vain Olavi Loukon hatusta vedettyjä arvioita 200 miljoonan säästöistä louhintakuluissa. Espoolaisia voikin kehua erinomaisesti tehdystä lobbaustyöstä, ainakin Sasiin se on uponnut.
Loppukevennykseksi lainaan nokkelaa kommenttia Helsinginmetro-blogista:
“Kun virkamies viittaa itseensä selostaessaan päättäjille miljardihankkeen edellyttämiä vaikuttavuus-selvityksiä ollaan pimeyden ytimessä.”
Ps. Minä kyllä pidän susista, mutta Sasiin sopii niin kovin hyvin tämä yleinen sanonta.