Perjantai 11.10.2013 klo 16:10 – Juhana
Jalankulku Hämeenkadulla on vaarallista
Tämä käy ilmi juuri julkaistusta liikenneonnettomuusraportista vuodelta 2012. (Suoraa linkkiä ei ole, mutta raportti on pdf-muodossa Yhdyskuntalautakunnan 8.10. pöytäkirjan momentin 334 liitteenä osoitteessa: http://ktweb.tampere.fi/ktweb/) Lainaus raportista kertoo, että “Viidessä kevyen liikenteen kannalta pahimmassa liittymässä on jokaisessa tapahtunut kolme vakavaa onnettomuutta. Liittymistä kolme sijaitsee Hämeenkadun itäpäässä”.
Kolme viidestä jalankulun kannalta vaarallisimmasta risteyksestä sijaitsee siis ensi kesänä yksityisautoilulta suljettavalla osuudella. Tämä on merkittävä perustelu viedä Hämeenkadun joukkoliikennepainotusta eteenpäin. Perusteluja on toki muitakin, kuten kauppojen elinvoima, joukkoliikenteen strategioiden ja ohjelmien mukainen parantaminen, keskustan äänimaisema ja hengitysilman laatu. Nyt en kuitenkaan mene näihin jo paljon julkisuudessakin käsiteltyihin teemoihin, vaan pitäydyn jalankulun turvallisuudessa.
Tätä kiistatonta tosiseikkaa ei kannata väheksyä tehtäessä päätöksiä Hämeenkadun tulevaisuudesta. On selvää, että kaupunkilaiset eivät kaikki tahdo mahtua Hämeenkadulle, jos läpiajo jatkuu entiseen malliin. Tästä kärsivät eniten jalankulkijat, kadun kauppaliikkeet ja joukkoliikenne. Bussit myöhästyvät autojen tukkiessa risteykset ja jalankulkijat joutuvat ahtaalle samasta syystä. Seurauksena on onnettomuuksia. Viime vuonna Hämeenkadun itäpäässä sattui yhteensä yhdeksän henkilövahinkoon johtanutta jalankulkijaonnettomuutta.
Jalankulkijat jäävät nimenomaan autojen alle
Entä sitten vaaralliseksi moitittu ja leimattu pyöräily? Liikenneturvallisuusraportin tausta-aineistosta selviää (tiedot saatu kaupungin liikenneinsinööriltä), että yksikään Hämeenkadun jalankulkuonnettomuuksista ei tapahtunut jalankulkijan ja pyöräilijän välillä. Pyöräily ei siis aiheuta onnettomuuksia Hämeenkadulla, ainakaan tilastojen valossa tarkasteltuna. Erkki Axénin valtuustosalissakin kuultu fantasiointi pyörien alle jäävistä näkövammaisista ja äideistä kaksine lapsineen on siis silkkaa pötyä.
Ylipäätäänkin koko kaupungissa tapahtui vuonna 2012 vain yksi poliisin tietoon tullut kävelijän ja pyöräilijän välinen onnettomuus. Kyseisen onnettomuuden yksityiskohdat eivät ole tiedossani, mutta se tapahtui Satamakadulla, jossa yleisinä kansanhuveina ovat pyöräkaistalle pysäköinti ja pyöräkaistalla käveleminen. Yksikin on tietysti liikaa, mutta aika vähän pyöräilijät kävelijöiden kanssa törmäilevät, kun kuitenkin kaikkiaan onnettomuuksia poliisin tietoon tuli vuonna 2012 peräti 1131 kappaletta. Ainoa mahdollinen johtopäätös on, että jalankulkijat törmäävät vaarallisesti lähestulkoon ainoastaan autojen kanssa. Tai tarkemmin sanottuna autot ajavat jalankulkijoiden päälle suojatiellä, olipa syy kummassa osapuolessa tahansa.