Sunnuntai 15.9.2013 klo 21:28 – Juhana
Helsingin liikennesuunnittelurintamalta kuuluu kummia. Liikennehankkeita on neuvotteluissa viime viikolla päätetty priorisoida siten, että autoiluhankkeiden edelle aikataulutetaan kävelyä, pyöräilyä ja joukkoliikennettä. Tämä käy hyvin ilmi Otso Kivekkään blogista. Helsingissä ollaan myös selvittämässä jopa 6 miljoonan kerrosneliön täydennysrakentamista muuttamalla nykyisiä moottoritiemäisiä väyliä bulevardeiksi. Kaiken lisäksi parkkinormeja ollaan muokaamassa uusiksi. Kirjoitin aiheesta blogissani keväällä. Helsingissä ei ilmeisesti pelätä, että autoilun lisäämisestä pidättäytyminen ja muiden liikennemuotojen suosiminen johtaisi tuhoon ja näivettymiseen.
Tampereella päätetään maanantaina 16.9. tunnelista. Olen kirjoittanut tunnelihankkeen heikkouksista aikaisemmin. Käy äänestyksessä miten tahansa, on ensiarvoisen tärkeätä varmistaa kaupunkimme edelleen suotuisa kehitys. Tunneli edustaa mennyttä aikaa ja autoilun peräpeiliin vilkuilua, mutta jos sen avulla saadaan aloitettua liikennesuunnittelun ja kaupunkikehityksen revoluutio, on se osoittautumassa yksi askel taakse, kolme askelta eteen tyyppiseksi ratkaisuksi. Toivon todella, että helsinkiläisten esimerkin rohkaisemina myös tamperelaisilla poliitikoilla riittää näkemystä ja rohkeutta aloittaa kaupunkimme uusi kukoistus, ja se kukoistus tulee joukkoliikenne- ja kävelykaupunkina. Autoilukaupungeista aika ajaa ohi muualla. Miksi ei siis myös meillä?