Tiistai 17.9.2013 klo 14:43 – Juhana
Mitkä ovat tärkeimmät tavoitteet Tampereen kaupunkikehityksessä ja liikennepolitiikassa? Ainakin minusta tärkeimmät ovat joukkoliikenne, pyöräilyverkko, kävelykeskusta, täydennysrakentaminen ja oikeudenmukainen asuntotuotanto. Avainsanana tässä on hankkeiden aikataulutus.
Vihreät saivat neuvoteltua “Suoniemen kauppatavaran”, kuten valtuutettu Erkki Axén (kok) pormestarin esittämiä ponsia kutsui, lisäksi eiliseen tunnelipäätökseen. Näiden ponsien myötä on sovittu, että tunnelin jälkeen kaupunkimme seuraavat merkittävät liikenneinvestoinnit tulevat joukkoliikenteeseen, kävelyyn ja pyöräilyyn. Sosiaalinen asuntotuotanto sai myös vahvan selkänojan. Neljäs tärkeä asia täydennysrakentaminen etenee kaupungissamme muuta kautta.
Eilinen tunnelipäätös itsessään oli liikennepoliittisesti selvä askel taaksepäin, tunnelin maankäyttövaikutus on vain lievästi positiivinen ja kalliiksikin se tulee. Mutta siitä huolimatta uskon, että lopputulos tulee olemaan kokonaisuutena positiivinen. Tämä taka-askel piti ottaa, että voimme astua seuraavat kolme askelta eteenpäin (ratikka, kävelykeskusta ja pyöräilyverkko). Nämä olivat nyt kortit, parempaa ei ollut saavutettavissa. Tietysti voi ajatella, että olisi pitänyt vetää ei-ilnjaa hamaan loppuun asti ja katsella omassa erinomaisuudessaan piehtaroiden autoutopioiden toteutumista.
Tampereen “detroitisoituminen” ei kuitenkaan kiinnostanut ja päätin toimia. Aloin vaatia uutta aikataulutusta tuleviin hankkeisiin, jolloin ratikka, kävelykeskusta ja pyöräilyverkko aikataulutetaan uusien autoiluinvestointien, kuten Kunkun parkin ja Näsinkallion erotasoliittymän edelle. Näille vaatimuksille neuvoteltiin vahva poliittinen tuki ja siksi uskon, että asiat etenevät viimein.
Eilinen valtuusto riisui monta ratikan ja kävelykeskustan vastustajaa aseista. Tämä ei tietenkään tarkoita, että ratikka tai käveykeskusta olisivat nytkään läpihuutojuttuja. Päinvastoin vastustus alkaa entistä kuumempana kunhan tunnelipöly laskeutuu. Kuitenkin esimerkit muualta antavat toivoa. Esimerkiksi Helsingissä kaupunginhallitus sopi viime viikolla, että kevyt ja joukkoliikenne priorisoidaan autohankkeiden edelle. Meilläkin on sama tavoite, joka sai eilisessä valtuustossa vahvan selkänojan pormestarin ponsista.