Tampereelle on alettu puuhaamaan raitiotietä ensimmäisen kerran vuonna 1907. Raitiotie on ollut vihreiden kärkitavoitteita jo yli kymmenen vuotta. Se on myös yksi pormestari Anna-Kaisa Ikosen pormestariohjelman kärjistä. Olin viime vaalien jälkeen vihreiden neuvottelijana, kun ratikkaa väännettiin osaksi pormestariohjelmaa. Nyt 7. marraskuuta vuonna 2016 saatiin viimein aikaan rakentamispäätös. Äänestystulos oli 41 puolesta, 25 vastaan ja 1 tyhjä. Yllättävän selvällä erolla meni läpi.
Tällä valtuustokaudella moni valtuutettu muistakin puolueista on ollut vahvasti tukemassa raitiotietä. Erityisesti haluan mainita pormestari Ikosen ja apulaispormestarit Pekka Salmen, Leena Kostiaisen ja Mikko Aaltosen jotka kaikki ovat olleet vahvasti mukanana edistämässä Tampereen raitiotietä. Kiitokset heille itsensä laittamisesta likoon.
Tänäinen monipolvinen keskustelu valtuustosalissa sai suuren huomion mediassa ja erityisesti Twitterissä. Ei siitä sen enempää. Ohessa vielä oma puheenvuoroni Tampereen raitiotiestä:
“Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut,
Muistanette vuonna -93 ilmestyneen elokuvan Päiväni murmelina, jossa Bill Murrayn esittämä päähenkilö Phil Connors herää joka aamu samaan päivään. Edeltävän kymmenen vuotta on tamperelaisilla ollut mahdollisuus päästä kiinni Connorsin tuntemuksista. Kaupunkimme merkittävintä kaupunkikehityshanketta seuratessa on nimittäin välillä tuntunut, että herää uudestaan samaan päivään.
Hanketta intohimoisesti vastustavat ovat esittäneen suurinpiirtein samat vasta-argumentit vuodesta toiseen. Näiden kierrätettyjen vasta-argumenttien kera on vaadittu yhä uusia selvityksiä. Ja kun vaaditut selvitykset on tehty, niihin ei luoteta eikä niiden tuloksia hyväksytä, vaan vaaditaan taas uusia selvityksiä. Tätä samaa on jatkettu vuosikausia.
Periaatevastustajia pitää kuitenkin myös kiittää, kuten olen useaan otteeseen jo tehnytkin. On osin vastustajien ansiota, että Tampereen moderni raitiotiehanke on kehittynyt entistäkin paremmaksi. Kaikki selvitykset, laskelmat ja suunnitelmat ovat parantuneet, tarkentuneet ja ovat entistäkin kattavampia. Samalla on kasvanut varmuus, että olemme tekemässä hyvää päätöstä.
Mitään muuta varteenotettavaa vaihtoehtoa ei ole missään vaiheessa esitetty.
Hyvät valtuutetut,
Käyn vielä kerran lyhyesti läpi raitiotiehankkeen tärkeimmät perustelut.
Raitiotie on pysyvä ja luotettava kaupunkikehityksen alusta, joka edistää uuden asutuksen, palveluiden ja työpaikkojen muodostumista laadukkaan joukkoliikennetarjonnan varrelle. Kaupungistuminen on tällä hetkellä megatrendi, jota raitiotie tukee. Myös pääosa liike-elämän lausunnoista oli ratikalle myönteisiä. Kyse on vuosikymmenien ratkaisusta kasvavan kaupunkiseudun tarpeisiin.
Moderni raitiotie on tehokasta, nopeaa, mukavaa ja esteetöntä joukkoliikennettä. Se lisää joukkoliikenteen käyttöä, vähentää ruuhkia ja parantaa siten myös autoilun edellytyksiä. Näitä ominaisuuksia ei saavuteta muilla joukkoliikennevälineillä. Raitiotie ei ole erillinen laite, vaan osa kaupunkiseudun liikennejärjestelmää, kuten ovat myös lähijunat, runkolinjat, sähköbussit ja muut esitetyt vaihtoehdot.
Raitiotien lasketaan tuovan siihen sijoitetun euron kaksinkertaisena takaisin. Tämän pitäisi olla kirkkaana jokaisen kallis hinta -korttia heiluttelevan mielessä. Hyödyt tulevat useasta lähteestä, kuten joukkoliikenteen taloudesta, kaupungin tiivistymisestä, uuden tieinfran tarpeen vähenemisestä, keskustan vilkastumisesta ja merkittävistä työllisyysvaikutuksista.
Vastuullisella kaupunginvaltuutetulla ei saatavissa olevan tiedon perusteella pitäisi olla vaikeuksia tehdä hyvää päätöstä. Kannatan raitiotiehankkeen hyväksymistä. Nyt on aika iskeä lapiot maahan.”
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.