Koulutuspolku alkaa varhaiskasvatuksesta. Oikeus laadukkaaseen varhaiskasvatukseen on nimenomaan lapsen oikeus. Kun edellinen hallitus leikkasi varhaiskasvatuksesta, leikkaus peruttiin monessa kunnassa. Näin teimme Tampereellakin molempina vuosina sen jälkeen, kun laki mahdollisti varhaiskasvatuksen rajaamisen. Syksyllä 2015 äänestys oli tiukka, kun 34 valtuutettua kannatti subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden säilyttämistä ja 33 kannatti rajaamista. Syksyllä 2016 tulos oli selvempi. Koska asia näyttää nousevan pöydälle aika-ajoin, on tärkeätä, että pidetään ensi vaalikaudellakin kiinni kaikkien lasten täydestä oikeudesta varhaiskasvatukseen. Lapsilta ei tule leikata.
Kuva: Raine Lehtoranta/Aamulehti
Tulevaisuudellemme vahingolliset koulutusleikkaukset tulee jättää tekemättä. Vaikka valtio leikkaisi meidän tulee silti rajata ryhmäkokoja, varmistaa tukea tarvitseville oppilaille tarvittava tuki, panostaa oppilashuoltoon, parantaa lukioiden opetustarjotinta, parantaa ammattikoulutuksen tasoa ja niin edelleen. Nuorten syrjäytyminen sekä mielenterveyden ja jaksamisen ongelmat pitää viimein ottaa tosissaan.
Huolehditaan siitä, että Tampereella voi opiskella haluamaansa alaa haluamallaan tasolla ja laadukkaassa oppimisympäristössä, jossa ketään ei kiusata. Monipuolinen koulutustarjonta on koko maakunnalle tärkeä vetovoimatekijä. Tavoitteena pitää olla, että teemme Tampereen kouluista Suomen parhaat. Tämä edellyttää panostuksia paitsi varsinaiseen koulutukseen myös koulurakennusten kuntoon ja viihtyisyyteen. Kenenkään ei tulisi joutua opiskelemaan homeen tai muiden sisäilmaongelmien keskellä tai kovasti kaikuvissa tiloissa. Näihin asioihin on jo sovittu panostettavan todella paljon tulevina vuosina, mutta kyllä tässä yhä työtä riittää.
Kuva: Mikkel Östergaard
Myös koulumatka on turvattava. Siksi vanhempia pitää kannustaa opettamaan lapset kulkemaan kouluun pyörällä tai kävellen ja välttämään kyyditsemistä. Samoin pyöräily- ja jalankulkuympäristön laatu vaatii monin paikoin huomattavia parannuksia. Autokatuja voidaan kaventaa ja nopeuksia voidaan alentaa. Jos koulun ympäristö koetaan nykyisellään lapsille vaaralliseksi, asia ei korjaannu kieltämällä pyöräilyä, vaan muuttamalla liikennejärjestelyjä turvallisempaan suuntaan, autot aiheuttavat vaaran, eivät pyörät. Aluenopeusrajoitusten alentamisesta on tehty päätös, ja toimeenpanokin on edennyt hyvin. Tulevalla valtuustokaudella varmistetaan, että aluenopeusrajoitusten alentamista jatketaan ja samalla tehdään turvallisuutta parantavia rakenteellisia ratkaisuja. Kävely- ja pyöräily-ympäristön parantaminen ei ole niinkään kustannnuskysymys, vaan ennemmin kyse on asenteista ja resurssien jakamisesta hieman uudelleen.
Lue lisää kuntavaaliteemoistani….
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.