Yhdyskuntalautakunnan 12.9. kokouksessa on monta merkittävää asiaa.
Ajankohtaisissa asioissa esitellään Tammelan liikenneverkkosuunnitelma. Oma näkemykseni on, että Tammela pitäisi nähdä keskusta-alueena ja autoilua pitäisi ohjata pois alueen asunto- ja liikekaduilta ja keskittyä kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen olosuhteisiin.
Toinen ajankohtaisissa esiteltävä on Santalahden tapahtumapuisto. Asia on herättänyt vastustusta läheisissä taloyhtiöissä. Pelätään melua ja muita haittoja. Konsertteja puistoon olisi tulossa kuitenkin vain 2-3 vuodessa, joten haitta jää jokuseen päivään. Konserttien vähaisyys johtuu siitä, että noin suuren kapasiteetin esiintyjiä on maailmassa vain kourallinen, ja niistä on kova kilpailu. Siksi jo kahta isompaa konserttia vuodessa onnistumisena. Kuuntelemme esityksen mielenkiinnolla.
Kolmas ajankohtainen on Tesoman rautatiekorttelin asemakaava. Kaava on tarkoitus hyväksyä kokouksessa. Tämä kaava on minulle oikestaan aika iso pettymys. On sinänsä hyvä, että täydennetään ja tuodaan siten lisää asukkaita ja kaupan tiloja Tesoman uudistuvaan keskustaan ja vieläpä tulevan lähijunaseisakkeen viereen, mutta miksi asuntoja tehdään noin vähän? Tässä hukataan aika paljon lähijunapysäkin potentiaalia. Onneksi ihan lähellä on vielä pari muuta tonttia, joihin saadaan lisää asuntoja.
Neljäs ajankohtainen asia on liikenteen kehitys Tampereella. Myös tämä kahdesta osaraportista koostuva raportti on esityslistalla tiedoksi merkittävänä. Laaja raportti, jonka eräs suuri havainto tiivistyy tähän kuvaan.
Joukkoliikenteen kasvu suhteessa väkilukuun on ollut kovaa koko vuosikymmenen ja alustavat luvut tältä vuodeltakin ovat lupaavia. Kävelyn ja pyöräilyn määriä ei tässä raportissa esitellä.
Samalla tiedoksi merkittävä onnettomuusraportti on myös kiinnostavaa luettavaa. Kun viime viikkona on ollut paljon puhetta tonttikatujen 30 km/h nopeusrajoituksista, saa nopeuksien alentaminen vahvaa tukea onnettomuusraportista.
Kokouksen isoin asia on lautakunnan toimialueen talousarviokehys. Pohjaesityksestä voisi nostaa muutaman mieluisan kohdan. Raitiotien 2. vaiheen (Hiedanranta, Lentävänniemi) suunnittelu etenee niin, että linjauksen periaatteet olisivat selvillä keväällä.
Raitiotieohjelman vuoden 2018 keskeiset tavoitteet ovat:
1. Raitiotieallianssin rakennustyöt etenevät toteutusosalla 1 Hervannassa, Hervannan valtatien varrella, Kalevassa ja keskustassa. Kaupunki vastaa infran rakennuttamisesta yhdessä Raitiotie Oy:n kanssa. Rakennustoiminta toteutusosalla 1 on vuonna 2018 laajimmillaan. Kehitysohjelma tukee sidosryhmätoimintaa, viestintää ja vuorovaikutusta, rakentamisen aikaisia kokeiluja sekä mm. palveluiden digitalisoinnin ja Smart Cityn tavoitteita.
2. Raitiovaunutoimittajan kanssa on tehty hankintasopimus. Raitiovaunujen suunnittelu etenee ja vaunutoimittaja osallistuu allianssin kanssa ratainfran ja varikon suunnitteluun. Vaunuhankinnasta vastaa Raitiotie Oy.
3. Raitiotiejärjestelmän ylläpidon ja käyttöönoton suunnittelu etenee kaupungin, Raitiotie Oy:n, Raitiotieallianssin ja vaunutoimittajan yhteistyönä.
4. Raitiotiejärjestelmän operaattorin hankinta etenee joukkoliikenneyksikön ja Raitiotie Oy:n yhteistyönä.
5. Jatkolinjojen suunnittelu etenee toteutusosalla 2, Hatanpään valtatien suunnassa, osuudella TaYS – Koilliskeskus sekä seudullisena selvityksenä.
Kävelyn ja pyöräilyn olosuhteiden parantamisen pääpaino on pääreittien laatutason kohottamisessa erityisesti raitiotiekäytävässä sekä keskustan kävely- ja pyöräilyolosuhteiden kehittämisessä. Keskustan ja Hervannan välisestä korkeatasoisesta pyöräväylästä laaditaan suunnitelma. Pyöräilyn kehittämisohjelma laaditaan. Pyöräilyn kehittämisohjelma on merkittävä myös siksi, että sen laatineille kaupungeille on tulossa merkittävä valtiontuki ohjelman toteuttamiseksi. Asian on tosin vasta valmistelussa.
Keskustassa ja sen lähialueilla asemakaavoitetaan useita merkittäviä kohteita, kuten Asemakeskus, Tullin alue, Särkänniemi, Amuri ja Tammela. Raitiotien reitin varrelle sijoittuvia kohteita on tulevien viiden vuoden kaavoitusohjelmassa useita Kalevassa, Hervannassa, Niemenrannassa, Hiedanrannassa ja Kaupin kampuksella.
Vuoden 2018 aikana ympäristönsuojeluyksikössä panostetaan ympäristön tilan seurantaan ja luontopääoman turvaamiseen. Luonnon monimuotoisuuden toimintaohjelman teko aloitetaan. Yksikössä jatketaan luonnonsuojeluohjelman toteutusta ja vesistöjen tilan sekä ilman laadun seurantaa. Luonnon monimuotoisuuden toimintaohjelman tekeminen on erinomainen asia. Silti tähän kohtaan olisi toivottavaa saada kirjaus luonnonsuojeluohjelman päivittämisestä. Vaikka nykyinen luonnonsuojeluohjelmamme ihan kelpo onkin, ei sitä voi liiasta kunnianhimosta syyttää. Jos Tampere haluaa olla luonnonsuojelun kärkikaupunki, tarvitsemme kunnianhimoisemman luonnonsuojeluohjelman.
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.