Esteettömyys on parantunut viime aikoina, mutta paljon on vielä tekemättä. Reunakiviä ja muita kynnyksiä on yhä kaikkialla, kävelytiet ovat talvisin sohjon ja terävän sepelin peitossa, keskisaarekkeille ei mahdu turvallisesti pyörätuolin kanssa, ajonopeudet ovat edelleen liian kovia, melu ja pienhiukkaset ovat merkittävä terveys- ja viihtyisyyshaitta, jalankulkija joutuu anomaan kadunylitystä usein huonosti sijoitetulla painonapilla, katutilan suunnittelu, valaisu ja siisteys eivät vahvista koettua turvallisuuden tunnetta, kaupungin verkkosisällöt eivät vieläkään ole aina helposti kaikkien saavutettavissa ja niin edelleen.
Ennen tehtiin autoilun ehdoilla todella heikosti esteetöntä kaupunkitilaa. Kun pyöräily ja kävely erotetaan kunnolla toisistaan, kulkureittien jatkuvuuteen kiinnitetään huomiota, korkeat ja terävät reunakivet poistetaan, keskisaarekkeita levennetään, valaistusta parannetaan, ajonopeuksia alennetaan, sohjo ja hiekoitusmurske poistetaan nopeasti ja sepelöintiä korvataan muilla menetelmillä on liikkumisympäristömme selkeä, esteetön ja turvallinen. Nyt liikkumisympäristö on epäselvä ja täynnä esteitä. Sepeli tai reunakivet eivät muuten ole ainoastaan pyöräilijöiden harmi, vaan ne haittaavat esimerkiksi pyörätuolilla ja lastenvaunujen tai rollaattorin kanssa liikkuvia.
Tulevalla valtuustokaudella pitää tarttua entistä voimakkaammin kaupunkitilan ja liikenneympäristön muuttamiseksi kaikille turvalliseksi, terveelliseksi, sujuvaksi ja esteettömäksi. Esteettömässä kaupunkitilassa lapset ja ikäihmiset voivat kulkea itse pelkäämättä kaikkialla olevia autoja ja kävelystä eroteltu pyöräily lisää turvallisuutta entisestään, apuvälineitä käyttävät pääsevät kulkemaan tökkäämättä reunakiviin ja sohjoon, pyörien ja pyörätuolien renkaat ja vanteet eivät rikkoudu sepeliin ja reunakiviin, jalankulkijan ei tarvitse anoa kadunylitysvuoroa painonapilla ja niin edelleen. Esteetön ympäristö on kaikille ihmisille turvallinen ja yhdenvertainen.
Esteettömän ympäristön tekeminen vaatii paitsi jonkun verran rahaa myös mittavaa ajattelutavan muutosta. Kun kaupunkitilaa ja katuympäristöä suunnitellaan, tulee ajattelun lähteä ihmisistä. Jos ajattelu aloitetaan autoliikenteen tarpeista ja muu sovitetaan siihen, mennään metsään.
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.